.::Yahudi Cerobohi AlAqsa Dengan Kawalan Pasukan Keselamatan Israel::.  

Posted by: kelembutanku


Seramai lebih 60 orang warga pendudukan haram Yahudi telah menceroboh masuk ke masjid al-Aqsa, di bawah kawalan pasukan keselamatan rejim zalim Israel. Mereka menyerang masuk dari arah pintu masuk al-Magharibah awal pagi Rabu 4hb Apr.

Menurut pengarah Badan Wakaf Al-Quds, Azzam El Khateeb, golongan fanatik Yahudi tersebut memprovokasi Muslimin yang sedang beribadah ketika itu. Menurut Azzam, pelampau-pelampau Yahudi tersebut melakukan tinjauan ke sekitar masjid al-Aqsa selama lebih satu jam, dengan kawalan rapi pasukan keselamatan yang melarang para penjaga masjid dari mendekati puak pelampau tersebut.

Serangan masuk ke masjid suci ini adalah merupakan susulan kepada seruan dalam perayaan Pasa Yahudi (Jewish Passover) dan mengadakan ritual Yahudi di dalam masjid al-Aqsa, sebagai langkah persiapan untuk mendirikan mitos Sinagog di bawah masjid yang diberkati itu.

Sebagai menangani provokasi ini, Yayasan al Aqsa menyeru warga al-Quds dan wilayah jajahan tahun 1948 untuk datang ke masjid suci itu dengan lebih kerap, terutama pada pagi Rabu tersebut. Yayasan ini meminta kepada jamaah untuk terus mencegah lebih banyak serbuan-serbuan dari pelampau-pelampau Yahudi tersebut. Muslimin juga digesa untuk mengerjakan solah lima waktu di masjid al-Aqsa, dan terus berada di situ bagi tujuan menghalang serbuan masuk pelampau Yahudi.

Yayasan ini juga menyerahkan mesej protes kepada pihak keselamatan rejim haram Israel. Mesej tersebut antara lain mengecam tindakan pelampau Yahudi tersebut, yang merupakan pencerobohan dan perlanggaran terhadap kesucian masjid dan melukai perasaan kaum muslimin.

[Sumber: The Palestinian Information Center]

This entry was posted on 2:04 PG . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Langgan: Catat Ulasan (Atom) .

0 ulasan

Catat Ulasan